Piecesは、ドイツを拠点に活動を行うアーティスト、ダニエル・シュテューベンフォルと日本を拠点に活動を行うジュエリーアーティスト、山越美佳による共同プロジェクトです。本展覧会では、一連のファウンドイメージを取り巻く創造的な対話に基づいた新作のシリーズを展示します。
この展覧会は、いくつかの出会いの成果であると言うことができます。まず、新しい場所との出会い:シュテューベンフォルが、2022年にTravel Grant Japan, Hessian Cultural Foundationとして東京を訪れたこと。そして、二人のアーティストがそれぞれの物語を解体し、再構築するという実践を組み合わせるという出会いです。
シュテューベンフォルは東京滞在中に古本屋で雑誌や本を集めました。文字を解読できなかったため、彼は画像だけでコレクションを作りました。展示される3つの画像グループは、1つのシリーズとして見ることもできますが、複合的な要素からなる作品群としても読み解くことができます。アーティストがシリーズの概念を形成し、破壊するという継続的な探究の一環として、一連のイメージグループ、また各イメージが単体で成り立つだけでなく、様々なバリエーションで混ぜ合わせ、シャッフルして組み合わせることで、多様な作品を作り出すことが可能になっています。
また、この作品には慎重に配置されたテキストが施され、第二のストーリーテリングのレイヤーを加えています。日常生活の中で書くことを始めた山越美佳は、それまで見落とされていた細かなディテールに注意を払うようになりました。ステューベンフォルの普通の中に特別なものを見つけるための注意力と同じく、彼女の文章は日常生活に詩的でユーモラスな要素を見出そうとしています。彼女は各単語を注意深く選び、それぞれのフレーズに時間をかけ何度も書くということを行うことで、やがてテキスト自体がイメージに変わっていき、第2のビジュアルサインとして機能するようになったといいます。最終的に選ばれた彼女の手書きのフレーズは、ステューベンフォルによってキャンバスにトレースされ、二人の手書き文字が組み合わさります。
ユーモアたっぷりのウィンクで、元の出版コンテキストから取り外され、イメージは描写ではなく、彼らの表現へと昇華されます。シリーズa、b、cは、がっしりとしたダイナミズムが示されています。過去の雑誌に掲載された、作者不明の写真家による匿名の男性の動きが捉えられています。この3枚の肖像写真シリーズには、動きと身体についての研究が溶かし込まれています。作品*sceneryは、理想の場所についての表現です。このイメージがどこであるかは重要でなく、見る人それぞれが人生の中で培った憧れの場所として築いた島として存在します。これは、所有できる、売買できる、責任を負わずに訪れることができる商品化された場所であり、余裕のある人のための、憩いの場所です。最後のシリーズ1、2、3、4は、コートとスカーフを纏った男性のポートレートです。プリントの粒子感から、その画像はデジタル前のプリントの再生産であることが示唆されます。青年の目は、メガネの反射で隠れています。4枚のポートレート写真すべてで、彼のポーズはわずかに変化しています。この青年は匿名のままですが、テキストのレイヤーによって彼が生き生きと現れるスペースを作り出しています。
ジュエリーアーティストとして知られる山越は、この作品のために小さな銀の釘を制作しました。これらの釘がプリントを固定し、全体がアクリルボックスで覆われます。この小さなカプセルの中には、多様な意味を生み出す要素が含まれています。そして、オブジェクト自身が語り始めるのです。
文: Antonie Angerer SOOTでの展覧会に寄せて
Pieces opening in Tokyo on May 27th is a collaborative project between German artist Daniel Stubenvoll and Japanese jewelry artist Mika Yamakoshi. The exhibition shows a series of new works based on the creative dialogue surrounding a group of found images.
The exhibition is the result of encounters. First, an encounter with a new place: Stubenvoll visited Tokyo during a travel grant in 2022. Second, an encounter of two artists combining their practice of storytelling through deconstructing and reassembling signs.
During his time in Tokyo, Daniel Stubenvoll collected a bundle of magazines and books from second hand bookshops. Unable to decipher the text, he build a collection based only on the images. The three groups of images exhibited, can be understood as one series, or a multiple of series. Continuing the artist’s ongoing investigation into what makes and unmakes the concept of a series, each image group or image can stand on its own or be shuffled and combined in its many variations.
The text carefully placed on the works exhibited at SOOT add a second layer of storytelling. Yamakoshi started to write during her daily life, starting to pay attention to details that would otherwise have been lost. Similar to Stubenvoll’s specific attentiveness to finding the special in the ordinary, her writing is finding the poetic and humorous in everyday life. She chose each word with care and spend time with every phrase, writing it over and over. The text eventually turned into an image itself, working as a second visual signifier. The final selection of her handwritten phrases are traced onto the canvas, joining both handwritings.
With a humoristic wink the images, decontextualized from their original publishing context, become what they represent rather than what they depict. The series a,b,c demonstrates a bulky dynamic. The movement of an anonymous man is captured by a photographer unknown in a magazine from another time. The portrait series of three dissolves into a study of movement and body. The work *scenery is a representation of an ideal of a place. It does not matter what place this image depicts, it becomes the island each spectator has developed during their life as a place of longing. It is a commodified place, which is ownable, sellable or can be visited without taking responsibility. A place of relaxation, for the ones that can afford it. The final series 1,2,3,4 depicts a man dressed in a coat and scarf. The grain of the print hints that the image is a reproduction of a print from the pre- digital era. The young man’s eyes are hidden by the reflection of his glasses. His posture changes slightly in all four portrait shots. Although he remains anonymous, the text layer builds a space for him to come alive.
Yamakoshi, known for her jewelry, crafted little silver nails. These fixate the prints, while the entire piece is encased by an acrylic box. These little capsules enclose the multiple elements of meaning making. And the objects themselves begin to speak.
Text written by Antonie Angerer on the occasion of the exhibition at SOOT
1, 2, 3, 4
Mika Yamakoshi + Daniel Stubenvoll, Digital Print, Charcoral, Wood, Silver, Acrylic, 31,6 x 23,6 x 6,3 cm, 2023
*scenery
Mika Yamakoshi + Daniel Stubenvoll, Pigment Print, Wood, Acrylic, 31,6 x 23,6 x 6,3 cm, 2023
a, b, c
Mika Yamakoshi + Daniel Stubenvoll, Pigment Print, Charcoral, Wood, Acrylic, 31,6 x 23,6 x 6,3 cm, 2023
Photo by Jens Gerber
Copyright: Mika Yamakoshi